søndag 24. januar 2016

Design og arkitektur

Design og arkitektur er kulturelle verdier som virker inn på hverdagen til oss alle. Bolig, klær, emballasje, transportmidler, koppen vi drikker av og tannbørsten vi bruker er resultat av ulike designprosesser. Elevene utvikler kunnskap om proporsjoner, målestokk og materialer på tingene rundt oss. Vi skal utvikle aktive og kunnskapsrike forbrukere og produsenter som en del av en allmennutdanning. I tillegg vil utdanningsprogrammet gi grunnlag for videre studier innen design og arkitektur og for kreativt arbeid med innovasjon og entreprenørskap. I et fremtidsperspektiv med mer digitalisering og endring av arbeidsmarkedet, vil kreativitet, endringskompetanse, innovasjon, analyse og forståelse for design og arkitekturprosesser bli like aktuelt.

I faget Design og arkitektur 3 på utdanningsprogrammet Studieforberedende med Formgivingsfag (Kunst, design og arkitektur fra 2016) skal elevene blant annet beskrive og vurdere uterom i nærmiljøet, og utvikle modell for uterom i nærmiljø (udir.no/kl06/FOR2-01).
Klasse 3STF har arbeidet i grupper og utarbeidet 5 ulike modeller til fornyelse av skolens uterom. Oppgaveteksten kan du lese her: https://doc.co/A7dTFC 
Elevene samarbeidet godt i klasserommet, men delte også digitale dokumenter som de kunne samskrive i. Elevene valgte selv samarbeidsverktøy og det ble en miks av samskriving i Word, Powerpoint og OneNote i tillegg til Facebook/Messenger. Plan og perspektivtegning ble utført ved ulike verktøy etter elevenes eget valg. Noen elever brukte SketchUp, men de fleste tegnet for hånd med blyant, papir og reduksjonslinjal. Produktkart laget elevene i Adobe Photoshop.
Flere resultater kan du se her: http://on.fb.me/1K51Aux
Bilder av prosessen kan du se her: http://on.fb.me/1nhgljz
Som lærer bruker jeg OneNote for enkel deling og redigering av oppgaver, planer og fagstoff til elevene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar